Kembara jiwa......menanti fajar di ufuk timur......

Saturday, October 15, 2011

Manasik Haji 2010/1431H


Haji Mabrur
Menjadi rutin saya untuk membawa isteri ,mak mertua dan mak saudara ke Tanaeem untuk berniat dan mendirikan solat sunat di Masjid Aishah. Masjid ini merupakan sempadan yang terdekat antara Tanah Haram berbanding dengan Jaranah dan Hudaibiyah.
Walaupun jaraknya dekat,karenah pemandu van sapu yang sentiasa berebut untuk mendapatkan penumpang dan memenuhi van mereka mencabar kesabaran para jemaah.Kadangkala terdapat pemandu van yang memandu mengikut sesuka hati mereka atau berhenti untuk membeli rokok terlebih dahulu. Terdapat banya kedai rokok yang terletak di luar kawasan tanah Haram. Seringkali saya akan mencari van yang hampir penuh dan bercampur dengan jemaah dari Iran,Pakistan ataupun Turki. Walaupun datang dari negara yanbg berbeza, tetapi mempunyai hasrat dan tujuan yang sama iaitu melaksanakan ibadah umrah.
Apa yang terkilan di hati apabila ramai jemaah yang tidak melakukansolat di ruangan dalam masjid, sebaliknya mendirikan solat di ruang legar masjid sahaja.

Sejarah Masjid Aishah Tanaeem

Masjid Aisha, also known as Masjid at-Tan’eem marks the place where Ummul-Mu’mineen Aisha (r.a.) went to enter into Ihram for Umrah when the Prophet (s.a.w.) told her to do so during the farewell Hajj. The masjid lies 7.5 km south from Makkah on the road to Madinah and is the closest of all the boundary points.

- Jaabir (r.a.) reports that because Aisha (r.a.) was experiencing menstrual cycle the Prophet (s.a.w.) intstructed her to perform all the various rites of Hajj except for the Tawaaf. She then performed the Tawaaf after her cycle had ended. She then said, “O Rasulullah (s.a.w.)! While you have performed Hajj and Umrah, I have performed only Hajj.” The Prophet (s.a.w.) then instructed her brother Abdur-Rahman (r.a.) to take her to Tan’eem and it was from there that she performed her Umrah after her Hajj during the month of Dhul Hijjah.

No comments:

Post a Comment